وظیفه زنان در مقابل شهادت رئیس جمهور، روایت صادقانه است برای آبرسانی و جوانسازی پوست عسل استفاده کنیم یا آلوئه ورا؟ رفع مشکل شناسنامه فرزندان مادران ایرانی در دولت شهید رئیسی سروده افشین علا در توصیف مادر رئیس جمهور شهید ویدئو | زنان نقش آفرین نخستین رئیس جمهوری که به حوزه زن و خانواده اهتمام ویژه داشت والدین بخوانند| چطور به کودک‌مان بگوییم رئیس جمهور به شهادت رسیده است؟ ماماها نقش پررنگی در مسیر ترویج فرزندآوری و در تحقق موضوع جوانی و افزایش جمعیت دارند «جنبش جهانی تعهد به خانواده» ایده‌ای نو که توسط رئیس جمهور مطرح شد واکنش بانوان فعال فضای مجازی به شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش + عکس توجه ویژه رهبر انقلاب به حوزه خانواده در پیام به ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری عزیزجمهور ویدئو | تجمع بانوان مشهدی درفراق خادم الرضا (ع) و یاران شهیدش مادرانه‌های بانوان مشهدی در فراق شهادت خادم الرضا (ع) و یارانش + تصاویر خانم پرستار مشهدی از تجربه‌ شیرین مادر چهار فرزند بودن می‌گوید آخرین سخنان شهید آیت الله رئیسی درباره بانوان + فیلم و عکس خزعلی: آیت‌الله رئیسی بر تحکیم خانواده و پیگیری امور بانوان تاکید داشتند هشت چکاپ مهم برای بانوان فیلم «زنانی که با گرگها دویده‌اند» اکران می‌شود؟ خزعلی: به دنبال افزایش دورکاری برای مادران شاغل هستیم بازارچه محصولات بانوان کارآفرین در دهه کرامت به صورت کشوری برگزار شد
سرخط خبرها
پرسش‌های حقوقی بانوان | تقاضای طلاق به دلیل عدم تمایل هر یک از زوجین به فرزندآوری قانونی است

پرسش‌های حقوقی بانوان | تقاضای طلاق به دلیل عدم تمایل هر یک از زوجین به فرزندآوری قانونی است

  • کد خبر: ۱۷۸۶۱۲
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
اگر یکی از زوجین به داشتن فرزند تمایل نداشته باشد، طرف دیگر می‌تواند بر این اساس تقاضای طلاق کند.

به گزارش شهرآرانیوز، در این مطلب به پرسش‌های حقوقی مخاطبان که از طریق درگاه‌های ارتباطی ثبت شده، پاسخ داده می‌شود. 

آیا زن از زمین کشاورزی ارث می‌برد؟

همسر (زن) نه‌تنها از عین زمین کشاورزی بلکه از عین اموال غیرمنقول دیگر از قبیل بنا یا باغ نیز ارث نمی‌برد بلکه تنها از قیمت آن‌ها ارث می‌برد. اگر وراث سهم‌الارث زن از قیمت زمین کشاورزی را به او ندهند، زن می‌تواند با طرح دعوای مطالبه سهم‌الارث، به فروش آن اقدام و قیمت سهم‌الارث خود را از حاصل فروش بگیرد.

***

همه حساب‌های بانکی همسرم مسدود شده است و ۲ ماه است که دیگر یارانه‌مان واریز نمی‌شود. آیا می‌توانم آن را به حساب خودم منتقل کنم؟

واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار امکان‌پذیر است. در توقیف حساب یارانه، اگر یارانه همه اعضا خانواده توقیف شده باشد، می‌توان با مراجعه به مرجعی که دستور توقیف حساب داده است، به رفع توقیف از یارانه سایر اعضا خانواده اقدام کرد اما امکان انتقال حساب یارانه به فردی غیر از سرپرست خانوار به این دلیل که حساب سرپرست اصلی توقیف شده است وجود ندارد.

***

طلاق‌نامه و همه مدارک ‌شناسایی‌ام را گم کرده‌ام. محضری هم که در آن طلاق گرفته‌ایم مکانش عوض شده است. چه‌کار باید انجام دهم؟

شماره دفترخانه طلاق در شناسنامه ثبت شده است (مهر طلاق) و اگر هیچ مدرک شناسایی‌ای وجود ندارد می‌توان با مراجعه به اداره ثبت احوال یا ثبت اسناد، نشانی جدید محضر طلاق را استعلام و برای دریافت المثنی طلاق‌نامه اقدام کرد.

***

۸ سال است که ازدواج کرده‌ام، اما همسرم علاقه‌ای به فرزنددار شدن ندارد. آیا می‌توان همین را به عنوان دلیلی بر عسر و حرج در دادگاه ثابت کرد؟

داشتن فرزند حق طبیعی هر فرد است. اگر یکی از زوجین به داشتن فرزند تمایل نداشته باشد، طرف دیگر می‌تواند بر این اساس تقاضای طلاق کند. درباره عنوان عسر و حرج نیز باید توجه داشت آنچه در قانون به عنوان موارد عسر و حرج

اشاره شده است، تمثیلی است، نه حصری (یعنی امکان دارد هر نمونه و مثالی برای آن در نظر گرفت) و تأیید و تصمیم درباره وجود عسر و حرج به رویه مراجع قضایی و نظر قاضی پرونده بستگی دارد.

***

 اگر تقسیم اموال بین زن و شوهر روی کاغذ بدون شاهد نوشته و امضا شود، ارزش و اعتبار قانونی دارد؟

هر قرارداد یا توافقی که دارای امضا یا اثر انگشت باشد، دارای اعتبار قانونی است حتی اگر شاهدی آن را امضا نکرده باشد. امضای شاهد اعتبار بیشتری به نوشته می‌دهد اما به این معنی نیست که بدون امضای شهود، سند یا نوشته اعتبار خود را از دست دهد.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.